måndag 20 maj 2013

3 (väldigt) konkreta tips för dig som vill ha en mer jämställd organisation

Det här inlägget riktar sig främst till de som är aktiva inom spel-, och nördhobbyn, men det går lika bra att byta ut "spel/nördhobbyn" mot vilken organisation som helst egentligen.

1. Nätverka

Jag tror väldigt mycket på nätverka. Därför tycker jag bland annat att Sveroks projekt Leia är helt genialiskt. Det behöver dock inte enbart röra sig om att tjejer pratar med tjejer, men sitter du som man i en mansdominerad grupp som pratar om att ni behöver få in fler tjejer, så prova att fråga en tjej du/ni känner och hör med henne om det finns någon speciell anledning till att det är så få tjejer i ert gäng (OBS: BLI INTE DEFENSIV om hon kommer med kritik! Det tar bort hela poängen med att fråga!)

Det finns alltid någon som känner någon som känner någon. Spelhobbyn är fylld av kompetenta, duktiga människor, se till att ni lär känna dem också. Det finns till exempel Facebookgrupper som samlar tjejer som vill snacka med tjejer, ett tips kan vara att fråga Geek Women Unite! (exempelvis) om ni vill få tag i nytt folk.

2. Headhunta

Det finns nog få där ute som inte skulle känna sig smickrade om någon kom och sa "Jag vill ha med dig till det här!". Har ditt konvent för få tjejer i arrangörsgruppen? Det finns säkert någon som du känner (se punkten ovan) eller någon annan känner som är kompetent utan att själv förstå det. Eller för den delen - MAN MÅSTE INTE ALLTID VARA KOMPETENT! Det här är något jag märkt på många tjejer (inklusive mig själv), att vi tenderar att inte vilja/våga slänga oss in i projekt om vi inte känner att vi är 100 % säkra på att vi vet vad vi håller på med, eller att vi har kunskap och kompetens nog att göra något. BARA GÖR DET! (hoppsan, sidospår.)

Rättviseförmedlingen är en bra grej om ni känner att ni har för lite kontakter själva.

3. Lyft fram det du har / Tänk på vad du visar

Affischering, facebook, hemsidor, foton, foldrar, logotyper, etc, etc... Vad har ni på bilderna? Vilka har ni på bilderna? Tänk på vem/vad ni visar och hur ni gör det! Är det bara grabbar på affischerna och ni har lite tjejer på era träffar så kanske det ändå delvis kan bero på att tjejerna inte tror att de är välkomna redan vid marknadsföringsstadiet.

Har ni få tjejer, lyft fram dem! Var dock aningen försiktig med att låta det bli "vi lyfter fram tjejen just för att hon är en tjej", sådär så att det känns i kommunikationen även om det inte är meningen. Samma sak gäller såklart vilken minoritet som helst i vilket samband det än gäller, om "the chosen one" dyker upp på ALLA bilder så märks det fort att det är just bara en person som får representera en hel grupp.



Det var några korta tips i kort text. Det finns såklart ännu mer som det går att kika på, annars rekommenderar jag er att ta en titt på länkarna jag har under "Åt vilket håll ska brösten peka?"-sidan här på bloggen.

Allt väl,
/Jojjon

onsdag 15 maj 2013

När glasögonen väl är på

I helgen har jag varit på LinCon, ett av de större spelkonventen i Sverige (wohooo!). Jag har under dessa dagar haft två officiella föreläsningar om normer och hur det ser ut både inom spelhobbyn och lite hur det ser ut i hela samhället. Det var ganska basic för den upplyste, men förhoppningsvis åtminstone lite tankeväckande.

Det jag går vidare med i det här inlägget är hur svårt det är att INTE se hur snedvridet det kan vara när en väl har blivit medveten om vad en kan titta på, hur ofta speltillverkare/designers kan missa en hel målgrupp genom att bara rikta sig till män.

Jag gick in i det fantastiska Zombierummet, som har spel som kan kopplas till just det namnet antyder, och blev indragen i ett samarbets-/överlevnadsspel vid namn Zombicide). I det här spelet väljer man olika karaktärer och jag reagerade direkt när jag såg vad jag fick välja på. Av 6 karaktärer var bara 2 kvinnor och dessa var ytterst lättklädda och i stod i någon blandning av aggressiv attackpose, eller något som skulle visa bröst och rumpa samtidigt. Jag blev genast irriterad. Ett spel som skulle kunna ge en fantastisk upplevelse säger direkt till mig att om jag som kvinna och spelare vill välja en cool karaktär så är det bättre att kolla på de manliga karaktärerna.

"So what, det spelar väl ingen roll?" skulle nog många säga, tyvärr. JO! Spelar roll är precis vad det gör! Vad är problemet, varför ska det vara så svårt att inte bara se till att det är 50/50 eller 60/40 och ge kvinnorna någorlunda vettiga poser?

"När glasögonen väl är på" leder till att jag tittar på alla spel jag stöter på såhär. Hela tiden. HELA. TIDEN.

Det är på gott och ont. Jag kräver en förändring, och det rör mycket på sig i fogarna, knakar och händer. Spelvärlden förändras, sakta men säkert, och jag tänker fortsätta att skrika till dess att jag ser att det är jämställt. Och när spelen är jämställda, då tänker jag ändå stå där och vaka, för att bli av med attityden omkring kön kommer också att ta sin tid.

Jag vill avsluta med att påpeka något som jag inte har tänkt på att det kan uppfattas som. Min föreläsning på LinCon var på eget initiativ. Det var inte LinCon som kontaktade mig eller någon annan av FemCon-arrangörerna, det var jag självmant som skrev till dem och frågade om jag fick komma och föreläsa. Med det här vill jag inte dissa LinCon, de var snabba med att säga att de funderat på att de var intresserade av ett samarbete med FemCon, men eftersom vi inte har sagt om det blir ett till FemCon ännu, så kunde vi inte riktigt ta det vidare just då.

/Jojjon

torsdag 9 maj 2013

LinCon!

Nu händer det, i helgen är det Lincon! Jag har hunnit ha en av två föreläsningar och hoppas på att det dyker upp mer folk imorgon med fler härliga inputs att dela med sig av!

Lite uppdaterade länkar under föreläsningssidan nu, hoppas att tekniken är med mig nästa gång, har försökt att uppdatera diverse saker omkring mitt grafikkort, vet dock inte om det kommer att fungera förrän jag kan testa imorgon...!

Hoppas på mycket spelande i dagarna framöver!

/Jojjon

onsdag 17 april 2013

Uppdateringsbrist

Nej, jag har inte skrivit här på ett tag. Jag har ett inlägg som jag utlovat som nästan egentligen är färdigskrivet, men det ligger där och gror, och är just inte helt färdigt hur gärna jag än vill det.

För jo, jag har drabbats av skrivkramp. Inte min vanliga skrivkramp i form av att jag inte har någon inspiration och liknande, utan att jag helt enkelt har fått kramp i form av att min skrivlust har försvunnit. Allting som innebär att sitta framför skärmen och slå på tangenterna känns tråkigt, inklusive det jag skriver nu. Galet, va? Jag har inte känt på det här sättet förut, det är en ny erfarenhet för mig, då jag alltid älskat att skriva, oavsett inspiration eller inte.

Sedan har jag praktik fortfarande, även om det bara är nästa vecka kvar, tyvärr. Jag är just nu väldigt opeppad på att komma tillbaka till universitetet igen, kanske mycket för att jag har fått blodad tand på att vilja börja med ett riktigt arbetet. Jag har pluggat så otroligt många år nu, så jag är riktigt, riktigt trött på det. Jag älskar verkligen min utbildning och jag är på rätt plats, men med lärarutbildningen i bagaget så ja... jag är ganska less på att vara student. Jag längtar efter en stadig inkomst och fasta arbetstider.

Jag tänkte att jag ska ladda upp lite bilder dock, vad jag har producerat den senaste tiden. Jag har till exempel gjort en fet illustration som tog jättelång tid av den främsta anledningen att Illustrator tyckte filen var så tung att det gick hysteriskt långsamt när jag arbetade med den. Det fläckiga i bakgrunden är boven i dramat:

Alla element i bilden finns som individuella illustrationer också, så ja, jag har pillat en hel del med den här, även om det inte ser ut som det när jag själv ser den framför mig. Det är tänkt att Sveroks alla verksamhetsgrenar ska framgå, då förbundets verksamhet är ganska bred; levande spel (asiatisk populärkultur, lajv, airsoft, painball, laserspel), digitala spel (e-sport, LAN, TV-spel) och bordsspel (rollspel, kortspel, brädspel, figurspel).

Illustrationen ingår i det nya välkomstbrevet som jag har fått formsätta. Känns lite häftigt att alla nya föreningar inom förbundet kommer att få det framöver, när det börjar användas.

Just nu, förutom den förbenade rapporten som vi ska skriva, så sitter jag med informationsgrafik som förhoppningsvis kommer att kunna användas för att underlätta när det kommer till den massiva mängd text och information som finns för de nyantagna föreningarna. Stay tuned för mer av det!

/Jojjon

onsdag 3 april 2013

GothCon: Personlig upplevelse

Såhär. Jag hade under GothCon så fantastiska upplevelser i form av diskussion och mitt eget syfte för att vara där som inbjuden gäst, så jag måste dela upp det här i två inlägg, faktiskt. Det här är inlägget om mina upplevelser som deltagare och spelare och kanske framför allt som förstagångsbesökare.

Helgens sammanfattning: STORT! Jag har bara varit på konvent i storlek med några hundra innan, jag vet inte hur många SnöCon drog det året jag var där, men det var nog absolut inte i klass med det här (plus att på Umeå universitet hittar jag!).

Jag ägnade mer eller mindre hela fredagen till att gå runt och försöka förstå var, när, hur, men jag blev faktiskt inte så mycket klokare annat än att jag förstod vart cafeterian och receptionen låg, och vilka byggnader som var södra och norra. När jag i ett ögonblick stod och hade lätt panik över vad jag skulle ta mig till, vart jag skulle ta vägen, kom en räddare i nöden från Steampunkrummet och frågade om jag ville spela Arkham Horror. Jag tvekade inte en sekund att få något att göra för att slippa förvirringen! Vi hann dock aldrig spela klart, men klart nog för att konstatera att vi vann, för det gick så pass bra för oss mot monstret. I övrigt hängde jag vidare i Stempunkrummet senare samma dag och gjorde klart min presentation inför Isis på lördagen, trevliga människor och schyst stämning, så nu pratar jag med frugan om att kanske åka på Stempunkkonvent i oktober...

Jag virrade runt ett bra tag innan jag kunde slå ihop mig med Malin (aka Korpa) och gå och äta tillsammans. Efter efterlängtat käk, så hängde jag med till Indierummet för lite spontant drop-in-rollspel. Efter att ha hört och sett en hel del om Panty Explosion, så blev det äntligen att jag fick prova detta märkliga, men fantastiskt roliga, rollspel, men i en ny utgåva vid namn Panty Explosion Pro. Man spelar japanska skolungdomar, och vi gjorde klart ganska tidigt att vi inte ville ha det seriöst, att det skulle vara flamsigt, vilket det blev. Jag släppte loss alla mina spärrar när det kom till impulser, och lät mina spontana tankar få komma först, med en viss medföljande hysteri under sina stunder. Detta resulterade bland annat i att Malins karaktär Umes superkraft blev att hon exploderade i en hysterisk mängd kloner som alla slogs mot monstret samtidigt. Jag hade vansinnigt roligt. Jag tror aldrig att jag haft så roligt med en grupp som jag inte alls kände utöver Malin och hennes pojkvän Joel (som spelledde). Det var lika roligt som det var frigörande och jag kunde inte låta bli att småle för mig själv även när jag gick och la mig senare på kvällen. (Tack så mycket alla för den spelomgången!)

Jag fick en chans att träffa fina Anna som jag bara haft kontakt med över nätet innan. Vi sa hej som hastigast under fredagen och fanns sedan på samma plats under Isis på lördagen. Jag ska skriva ett mer ingående inlägg om Isis senare, rent personligt satt jag under stor del av tiden och var nervös inför min föreläsning, då jag veckorna innan inte alls haft tid att 1) göra klart presentationen och 2) träna in vad jag skulle säga. Den tog helt klart mycket längre tid än jag trodde att den skulle göra, men jag har mer kött på benen inför LinCon, då jag ska köra samma föreläsning, fast mer... ja, mer ingående än den jag hade nu.

I övrigt var det otroligt roligt att få höra så mycket tankar ifrån andra. Jag hade bara fått på känn saker såsom hur lajvhobbyn ser ut i södra Sverige, men möttes nu mot den ansikte mot ansikte. Med det menar jag att i Norrland domineras lajvkretsen av kvinnor och större delen av arrangörerna är kvinnor, likaså är det någorlunda jämt fördelat när det kommer till olika former av makt-, och statusroller. Längre söderut ser det alltså inte ut så, och jag blir lika förvånad varje gång jag får höra hur off-fördomar följer med in i landet lajvien när det kommer till såväl hudfärg som kön, eller när det kommer till vem som "får", "kan", "borde" eller "ska" vara på ett visst sätt. Jag skulle nog gå bärsärk om någon kom och sa till mig att jag minsann inte kunde/fick/borde/ska/får på grund av mitt kön. Men ja, mer om Isis i ett eget inlägg.

Lördag kväll lyckades jag även haffa Anders för rollspel. Det blev hans egenkonstruerade A City By The Sea i världen Arcaria (rätta mig om jag skrev något fel nu) tillsammans med Frida Karlsson, PR-ansvarig på GothCon, som jag alltså bara precis lärde känna den här dagen. Jag spelade en kvinna med viss transvestit-tendens, då hon klädde sig och gick omkring som man under ett manligt namn, för det mesta, men annars även var sig själv i vissa sociala kretsar.

Tyvärr ägnades mycket av min helg åt huvudvärk också. Jag har ingen aning om varför, men den släppte till och från under lördagen och nästan helt under söndagen.

I övrigt var jag duktig och försökte att verkligen inte bränna de få slantar jag har den här månaden! Det blev ett inköp av brädspelet Smallworld, eftersom jag och frugan länge har pratat om att köpa det, samt att jag trillade in hos Mylingspel och råkade köpa med mig Sägen, ett rollspel jag bara hört positivt om. Jag har tänkt några gånger att jag kanske skulle kunna använda det om jag lyckas få ihop rollspelsgruppen med unga tjejer som jag har planerat för (ja, jo, har bara haft väldigt dåligt med tid och energi att ta tag i det, ska se hur det blir framöver).

Sammanfattningsvis: Ett gott kon! Jag lär återkomma fler gånger, om det blir som inbjuden, som deltagare eller som arrangör, det lär vi märka. Det var värt varenda krona och varenda minut att komma dit (även om jag hade velat ha en karta över skolan att ha i fickan med mig hela tiden)!

/Jojjon

onsdag 6 mars 2013

Min resa: Hur tanken dök upp

Hur kom jag på att jag kanske har ADHD?

Det var så självklart för mig att jag var på det sätt jag var, så det var egentligen aldrig någon revolutionerande självinsikt eller så som kom upp. Nej, det var min dåvarande flickvän, som numera är min fru, som frågade mig om jag tänkt tanken tidigare. Jag frågade henne inför det här inlägget hur hon i sin tur kom på tanken, och kan konstatera följande, utifrån både hennes och mina funderingar:

  • Min tidsuppfattning lever i sin egna värld. Ibland är jag jättetidig, men oftast är jag jättesen och blir jättestressad för att jag måste göra alla saker i sista sekunden, då jag trott för mig själv att jag haft mer tid än jag egentligen har / det jag gör tar i mitt huvud kortare tid än i verkligheten.
  • Min syn på pengar. Jag hade en period där jag fick många parkeringsavgifter, men gjorde inget åt att det hände. För mig är det ett jätteprojekt att betala en räkning i tid, likaså att försöka förstå om jag har en begränsad summa pengar att röra mig med. Jag spontanhandlar ofta småsaker utan att tänka mig för.
  • Jag sa en gång att jag har ungefär fyra tankebanor samtidigt. Precis så är det, jag har bara varit tyst länge och hållit mig till samtalsämnen och liknande, men nu blir det lätt att jag hoppar runt från det ena till det andra när jag pratar för att om jag får den där fantastiska tanken så måste den ut precis när den kommer, för annars är den borta sekunden senare.
  • Jag förlägger min plånbok. Konstant. Även om jag försöker lägga den på en plats hela tiden för att veta att den är där, så hamnar den på andra ställen.
Vidare, när jag fått tänka igenom mina år, så har jag andra beteenden utöver de ovan som kan vara tecken på ADHD, men jag tänker att de kan komma i ett annat inlägg.

/Jojjon

måndag 4 mars 2013

Veckans bild, v. 9

Nu ska vi se hur det här ser ut. Jag testar nämligen Blogger ifrån paddan så jag vet inte riktigt hur resultatet kommer att bli! :)

Gissa vem det är? ;)
Jag har gjort fler bilder den här veckan också, tänkte de får komma upp senare! Gjorde bland annat en logga till ett arrangemang som kommer gå av stapeln i vår! Stay tuned!

/Jojjon

söndag 3 mars 2013

iPad

Efter om och men så bestämde jag mig till sist för en iPad. Den kom i fredags och jag har ägnat en hel del tid av min helg att leka med den. Jag är riktigt nöjd, känns bra också i och med att telefonen synkroniserar genom iCloud.

I övrigt har jag varit lite småsjuk. Vet inte riktigt vad som är fel, mår liksom lite illa mer eller mindre hela tiden, blir lätt yr och känner mig kroniskt trött. Jag hoppas på att det kommer att ge med sig i veckan, nu är det tentaplugg upcoming och så den där rapporten som ska in!

Så, det kanske blir lite tyst framöver, då är det för att padda och plugg tar min tid utöver fru, hund och träning! :)

/Jojjon

måndag 25 februari 2013

Min resa: Starten

Jag har den senaste tiden läst en del bloggar där andra människor med ADHD-diagnos berättar om sig själva, sitt liv och hur det är att leva med sin bokstavskombination. Det är få som berättar om sin resa dit dock, om sin bakgrund, så jag tänkte att jag börjar med det nu, att idag startar min resa, och vi får se vart den slutar.

Jag tänker att jag skriver inte mer än så i just det här inlägget och delar upp det hela i flera inlägg framöver. Så varje gång jag har "Min resa" som rubrik, då skriver jag helt enkelt om ADHD på något vis!

/Jojjon

söndag 24 februari 2013

Veckans bild, v. 8

Jag höll på att glömma bort veckans bild, så jag satte mig med en referensbild och började skissa på den här vargen. Jag är just nu lite besatt av varulvar (lajv upcoming) så det kändes ganska självklart. Tog en bild med mobilen, därav kvalitén, men ska göra färdigt den framöver och se om jag kan förmå mig att scanna in den så det blir lättare att se slutresultatet!


/Jojjon

lördag 23 februari 2013

3D-penna? Ge mig!

Kolla länken om du inte redan sett på DN! 3D-penna!

Hur häftigt är inte det här? Känns som ett behov jag alltid har haft, men aldrig trott att det överhuvudtaget var möjligt skulle kunna finnas!

Åh, det här är BRA design! (infoga valfri mängd hjärtan här)

Jag kommer att vilja ha en, när de väl kommer ut. De lär ju knappast vara billiga, men jag kommer ändå vilja ha en!

/Jojjon

torsdag 21 februari 2013

Beslutsångesten!

Jag sitter just nu och kollar runt på läsplattor, om och om igen. Jag pendlar mellan den nya Microsoft Surface, en iPad (2, 3 eller 4 är också frågan då...) eller något med Android, möjligen en Samsung Galaxy Note 10.1, då jag sett min vän Kajsas fina lilla vän och är imponerad av den också.

Jag var otroligt nära på att impulsköpa just Microsoft Surface igårkväll, för att jag helt enkelt är lättimponerad när det kommer till design, men så återgick jag äntligen till vad som är mitt grundbehov, nämligen att jag vill köpa en för att assistera mig själv i min möjliga ADHD.

Förresten, apropå ADHD: Kallelsen kom igår! 8:e april ska jag till vuxenpsykiatriska kliniken och påbörja min utredning! Det känns pirrigt och nervöst och lite skräckslaget, men jag är också helt fantastiskt glad över att få den här möjligheten! Oavsett vart den resan slutar, om det blir diagnos eller inte, så tror jag att det kommer kunna leda till många bra självinsikter och att jag kan vända mina negativa sidor till något positivt. Trots allt, det finns många personer där ute som lyckats med sitt liv och har ADHD-diagnos!

Och för att falla tillbaka till ämnet igen: i Apples app store har jag hittat inte bara en, utan två, applikationer som skulle kunna fungera och passa alldeles utmärkt för mig. Problemet när man söker på "ADHD" när det kommer till applikationer, är att det finns väldigt, väldigt många som är anpassade för barn och unga, men inte så många som även är tänkt till vuxna, eller som riktar sig till vuxna med ADHD. Jag hittade en som heter Focus GPS och jag har fått tips om en som heter iStudiez. Jag har testat en lite-version av den sistnämnda på min iPhone, och den verkar ha potential. Jag tycker väldigt mycket om att jag tydligt kan se deadlines som jag lägger in, samt att den är helt synkroniserad med min kalender.

Så ja, Apple ligger lite i förväg när det kommer till valet just nu, när jag utgår ifrån mina behov. Jag känner mig dock duktig som verkligen gör research den här gången och funderar och tänker ordentligt, då jag har impulsköpt lite grann tidigare, och gått väldigt mycket på känsla och mindre på resonemang, för-, och nackdelar.

Så vad det kommer att bli, återstår att se. Oavsett kommer jag att bli nöjd!

/Jojjon

onsdag 20 februari 2013

Jätteprojektet

Det här är en bild jag har jobbat med till och från i många månader nu, kommer inte ihåg när jag började med den första gången. Det är väldigt roligt dock, hoppas på att kunna få till den någorlunda bra i slutändan!

/Jojjon

tisdag 19 februari 2013

Logotyp, del 2

Årsmötet kom på att de ville att alla medlemmar skulle få en chans att bidra med förslag till logotyp, så det blev inte att förslagen genomröstades. Jag tänker dock att jag lägger upp dem här, allra mest för min egen skull så jag inte ska behöva känna att jag lade ner tid i onödan! :)

/Jojjon

måndag 18 februari 2013

Här finns jag!

Jag hänger på en del sociala medier!

Twitter: @fluffot
Facebook: Johanna Nyberg Hamrén
G+: Johanna Nyberg Hamrén
Pinterest: Johanna Hamrén
LinkedIn: Johanna Nyberg Hamrén
Instagram: jojjonfluffboll

Min hemsida finns på www.johannahamren.se, men den behöver sig en uppdatering och jag jobbar på att det ska hända så snart som möjligt är!

Jag finns även på Tumblr, men har inte gjort i ordning någon sida där ännu, får se vad det kan bli för fint framöver!

Jag har även ett konto på DeviantArt och Elfwood, men jag uppdaterar där ytterst sällan, speciellt inte den sistnämnda.

/Jojjon

lördag 16 februari 2013

Logotyp

Jag har precis gjort klart det sista med två förslag till logotyp för en ideell spelförening som jag är med i. Årsmötet är på söndag, så jag vill inte lägga upp dem här ännu, då de ska röstas om och sådant, men efter söndag så tänkte jag att ni kan få se!

Föreningens hemsida ligger jag dock bakom, och den är uppe sedan ganska länge: http://gaiaprojektet.sverok.net/

/Jojjon

torsdag 14 februari 2013

Tre till!

Och när jag gör mönster kan jag inte låta bli att göra flera varianter, såklart...!




Nytt projekt

Av allt jag har att göra, så ger jag mig såklart mer att göra. Min nya tanke är att jag ska öka min produktivitet på det kreativa planet. Först tänkte jag att det skulle vara i form av "en bild om dagen", sedan kom jag på att jag aldrig skulle klara av att hålla uppe det tempot, så jag säger istället "en bild i veckan" tills vidare, med öppenheten till mig själv att jag såklart får göra fler bilder än så om jag vill!

Så, alla hjärtans dag i ära, veckans bild är ett mönster som jag satt ihop i Adobe Illustrator:

/Jojjon

onsdag 13 februari 2013

Plugg, plugg, plugg

Intensiv vecka, men vi är effektiva!

måndag 11 februari 2013

Tankar om bröst

Ja, vaddå bröst, undrar ni kanske? Idag har mina tankar gått mycket omkring kvinnors byst, och då främst ur mitt eget perspektiv - nämligen vi kvinnor med väldigt stora bröst.

Det började med att jag var på gymmet förra veckan. Där står jag och ska göra mina övningar, där jag ska sträcka på ryggen, dra bak armarna och skjuta fram bröstkorgen. "Hejsan brösten", sa jag den dagen, och kände mig för första gången på lång tid generad över dem.

Varför då? Jo, för att de helt enkelt, i det träningslinne jag hade på mig, med min fantastiska nya sport-BH, var överallt. Allt jag såg var mina bröst! Och om jag blev så fixerad vid mina bröst, vad tänkte då alla i min omgivning? Ja, jag kan ju inte svara för dem, och jag har en väldig tendens att själv tro och tänka vad folk tänker och tycker om mig och mitt utseende, men jag anade ändå att jag blev lite sneglad på.

Min fru upplyste mig (och upplyser mig ofta) om att jag har bröst som män beundrar och kvinnor avundas. Det är något som är ovant för mig att höra då jag har haft komplex för mina stora bröst under hela min uppväxt, ända sedan de började växa där i puberteten, men när jag började vänja mig vid mina bröst någon gång efter 20-årsåldern, så kom så småningom principen att "har du något, så ska du inte vara rädd för att visa det". För ja, jag har gömt mina bröst, jag har försökt binda dem, jag har haft alla möjliga bekväma och obekväma BH:ar som skavt eller helt enkelt bara varit ruskigt fula. Jag har haft tröjor på mig som döljer alla mina former, och för den delen har jag inte vågat gå ut utan att ha en BH som håller pattarna på plats.

Så jag har sagt till de vänner jag har som också är välsignade med större byst, att de inte ska vara rädda för att vara stolt över den, då jag har sett hos flera av dem samma tendens att de vill gömma undan sina fantastiska former. Men nu var alltså första gången på lång tid, som jag själv ville få dölja dem igen.

Vad handlar det då om för mig? Varför blev det så jobbigt just den här gången på gymmet? Jag vet inte riktigt, jag tror det var en rädsla för att sticka ut lite för mycket, att få andra kvinnor att snegla avundsjukt eller att själv bli objektifierad på grund av just min framträdande byst.

För jo, den är fantastisk, och det ska alla där ute som läser det här, oavsett storlek, känna om sina egna härliga meloner också! Var inte rädd för att älska din kropp (lättare sagt än gjort), och var inte rädd för att visa det du har, oavsett storlek!

/Jojjon

söndag 10 februari 2013

Tadaaa!

Jag är tillbaka. I svart. Eller... grått, vitt... Jag vet inte riktigt, vi får se! Jag är lika söt som alltid i alla fall!

/J