onsdag 6 mars 2013

Min resa: Hur tanken dök upp

Hur kom jag på att jag kanske har ADHD?

Det var så självklart för mig att jag var på det sätt jag var, så det var egentligen aldrig någon revolutionerande självinsikt eller så som kom upp. Nej, det var min dåvarande flickvän, som numera är min fru, som frågade mig om jag tänkt tanken tidigare. Jag frågade henne inför det här inlägget hur hon i sin tur kom på tanken, och kan konstatera följande, utifrån både hennes och mina funderingar:

  • Min tidsuppfattning lever i sin egna värld. Ibland är jag jättetidig, men oftast är jag jättesen och blir jättestressad för att jag måste göra alla saker i sista sekunden, då jag trott för mig själv att jag haft mer tid än jag egentligen har / det jag gör tar i mitt huvud kortare tid än i verkligheten.
  • Min syn på pengar. Jag hade en period där jag fick många parkeringsavgifter, men gjorde inget åt att det hände. För mig är det ett jätteprojekt att betala en räkning i tid, likaså att försöka förstå om jag har en begränsad summa pengar att röra mig med. Jag spontanhandlar ofta småsaker utan att tänka mig för.
  • Jag sa en gång att jag har ungefär fyra tankebanor samtidigt. Precis så är det, jag har bara varit tyst länge och hållit mig till samtalsämnen och liknande, men nu blir det lätt att jag hoppar runt från det ena till det andra när jag pratar för att om jag får den där fantastiska tanken så måste den ut precis när den kommer, för annars är den borta sekunden senare.
  • Jag förlägger min plånbok. Konstant. Även om jag försöker lägga den på en plats hela tiden för att veta att den är där, så hamnar den på andra ställen.
Vidare, när jag fått tänka igenom mina år, så har jag andra beteenden utöver de ovan som kan vara tecken på ADHD, men jag tänker att de kan komma i ett annat inlägg.

/Jojjon

måndag 4 mars 2013

Veckans bild, v. 9

Nu ska vi se hur det här ser ut. Jag testar nämligen Blogger ifrån paddan så jag vet inte riktigt hur resultatet kommer att bli! :)

Gissa vem det är? ;)
Jag har gjort fler bilder den här veckan också, tänkte de får komma upp senare! Gjorde bland annat en logga till ett arrangemang som kommer gå av stapeln i vår! Stay tuned!

/Jojjon

söndag 3 mars 2013

iPad

Efter om och men så bestämde jag mig till sist för en iPad. Den kom i fredags och jag har ägnat en hel del tid av min helg att leka med den. Jag är riktigt nöjd, känns bra också i och med att telefonen synkroniserar genom iCloud.

I övrigt har jag varit lite småsjuk. Vet inte riktigt vad som är fel, mår liksom lite illa mer eller mindre hela tiden, blir lätt yr och känner mig kroniskt trött. Jag hoppas på att det kommer att ge med sig i veckan, nu är det tentaplugg upcoming och så den där rapporten som ska in!

Så, det kanske blir lite tyst framöver, då är det för att padda och plugg tar min tid utöver fru, hund och träning! :)

/Jojjon