måndag 20 maj 2013

3 (väldigt) konkreta tips för dig som vill ha en mer jämställd organisation

Det här inlägget riktar sig främst till de som är aktiva inom spel-, och nördhobbyn, men det går lika bra att byta ut "spel/nördhobbyn" mot vilken organisation som helst egentligen.

1. Nätverka

Jag tror väldigt mycket på nätverka. Därför tycker jag bland annat att Sveroks projekt Leia är helt genialiskt. Det behöver dock inte enbart röra sig om att tjejer pratar med tjejer, men sitter du som man i en mansdominerad grupp som pratar om att ni behöver få in fler tjejer, så prova att fråga en tjej du/ni känner och hör med henne om det finns någon speciell anledning till att det är så få tjejer i ert gäng (OBS: BLI INTE DEFENSIV om hon kommer med kritik! Det tar bort hela poängen med att fråga!)

Det finns alltid någon som känner någon som känner någon. Spelhobbyn är fylld av kompetenta, duktiga människor, se till att ni lär känna dem också. Det finns till exempel Facebookgrupper som samlar tjejer som vill snacka med tjejer, ett tips kan vara att fråga Geek Women Unite! (exempelvis) om ni vill få tag i nytt folk.

2. Headhunta

Det finns nog få där ute som inte skulle känna sig smickrade om någon kom och sa "Jag vill ha med dig till det här!". Har ditt konvent för få tjejer i arrangörsgruppen? Det finns säkert någon som du känner (se punkten ovan) eller någon annan känner som är kompetent utan att själv förstå det. Eller för den delen - MAN MÅSTE INTE ALLTID VARA KOMPETENT! Det här är något jag märkt på många tjejer (inklusive mig själv), att vi tenderar att inte vilja/våga slänga oss in i projekt om vi inte känner att vi är 100 % säkra på att vi vet vad vi håller på med, eller att vi har kunskap och kompetens nog att göra något. BARA GÖR DET! (hoppsan, sidospår.)

Rättviseförmedlingen är en bra grej om ni känner att ni har för lite kontakter själva.

3. Lyft fram det du har / Tänk på vad du visar

Affischering, facebook, hemsidor, foton, foldrar, logotyper, etc, etc... Vad har ni på bilderna? Vilka har ni på bilderna? Tänk på vem/vad ni visar och hur ni gör det! Är det bara grabbar på affischerna och ni har lite tjejer på era träffar så kanske det ändå delvis kan bero på att tjejerna inte tror att de är välkomna redan vid marknadsföringsstadiet.

Har ni få tjejer, lyft fram dem! Var dock aningen försiktig med att låta det bli "vi lyfter fram tjejen just för att hon är en tjej", sådär så att det känns i kommunikationen även om det inte är meningen. Samma sak gäller såklart vilken minoritet som helst i vilket samband det än gäller, om "the chosen one" dyker upp på ALLA bilder så märks det fort att det är just bara en person som får representera en hel grupp.



Det var några korta tips i kort text. Det finns såklart ännu mer som det går att kika på, annars rekommenderar jag er att ta en titt på länkarna jag har under "Åt vilket håll ska brösten peka?"-sidan här på bloggen.

Allt väl,
/Jojjon

onsdag 15 maj 2013

När glasögonen väl är på

I helgen har jag varit på LinCon, ett av de större spelkonventen i Sverige (wohooo!). Jag har under dessa dagar haft två officiella föreläsningar om normer och hur det ser ut både inom spelhobbyn och lite hur det ser ut i hela samhället. Det var ganska basic för den upplyste, men förhoppningsvis åtminstone lite tankeväckande.

Det jag går vidare med i det här inlägget är hur svårt det är att INTE se hur snedvridet det kan vara när en väl har blivit medveten om vad en kan titta på, hur ofta speltillverkare/designers kan missa en hel målgrupp genom att bara rikta sig till män.

Jag gick in i det fantastiska Zombierummet, som har spel som kan kopplas till just det namnet antyder, och blev indragen i ett samarbets-/överlevnadsspel vid namn Zombicide). I det här spelet väljer man olika karaktärer och jag reagerade direkt när jag såg vad jag fick välja på. Av 6 karaktärer var bara 2 kvinnor och dessa var ytterst lättklädda och i stod i någon blandning av aggressiv attackpose, eller något som skulle visa bröst och rumpa samtidigt. Jag blev genast irriterad. Ett spel som skulle kunna ge en fantastisk upplevelse säger direkt till mig att om jag som kvinna och spelare vill välja en cool karaktär så är det bättre att kolla på de manliga karaktärerna.

"So what, det spelar väl ingen roll?" skulle nog många säga, tyvärr. JO! Spelar roll är precis vad det gör! Vad är problemet, varför ska det vara så svårt att inte bara se till att det är 50/50 eller 60/40 och ge kvinnorna någorlunda vettiga poser?

"När glasögonen väl är på" leder till att jag tittar på alla spel jag stöter på såhär. Hela tiden. HELA. TIDEN.

Det är på gott och ont. Jag kräver en förändring, och det rör mycket på sig i fogarna, knakar och händer. Spelvärlden förändras, sakta men säkert, och jag tänker fortsätta att skrika till dess att jag ser att det är jämställt. Och när spelen är jämställda, då tänker jag ändå stå där och vaka, för att bli av med attityden omkring kön kommer också att ta sin tid.

Jag vill avsluta med att påpeka något som jag inte har tänkt på att det kan uppfattas som. Min föreläsning på LinCon var på eget initiativ. Det var inte LinCon som kontaktade mig eller någon annan av FemCon-arrangörerna, det var jag självmant som skrev till dem och frågade om jag fick komma och föreläsa. Med det här vill jag inte dissa LinCon, de var snabba med att säga att de funderat på att de var intresserade av ett samarbete med FemCon, men eftersom vi inte har sagt om det blir ett till FemCon ännu, så kunde vi inte riktigt ta det vidare just då.

/Jojjon

torsdag 9 maj 2013

LinCon!

Nu händer det, i helgen är det Lincon! Jag har hunnit ha en av två föreläsningar och hoppas på att det dyker upp mer folk imorgon med fler härliga inputs att dela med sig av!

Lite uppdaterade länkar under föreläsningssidan nu, hoppas att tekniken är med mig nästa gång, har försökt att uppdatera diverse saker omkring mitt grafikkort, vet dock inte om det kommer att fungera förrän jag kan testa imorgon...!

Hoppas på mycket spelande i dagarna framöver!

/Jojjon