Det här inlägget riktar sig främst till de som är aktiva inom spel-, och nördhobbyn, men det går lika bra att byta ut "spel/nördhobbyn" mot vilken organisation som helst egentligen.
1. Nätverka
Jag tror väldigt mycket på nätverka. Därför tycker jag bland annat att Sveroks projekt Leia är helt genialiskt. Det behöver dock inte enbart röra sig om att tjejer pratar med tjejer, men sitter du som man i en mansdominerad grupp som pratar om att ni behöver få in fler tjejer, så prova att fråga en tjej du/ni känner och hör med henne om det finns någon speciell anledning till att det är så få tjejer i ert gäng (OBS: BLI INTE DEFENSIV om hon kommer med kritik! Det tar bort hela poängen med att fråga!)
Det finns alltid någon som känner någon som känner någon. Spelhobbyn är fylld av kompetenta, duktiga människor, se till att ni lär känna dem också. Det finns till exempel Facebookgrupper som samlar tjejer som vill snacka med tjejer, ett tips kan vara att fråga Geek Women Unite! (exempelvis) om ni vill få tag i nytt folk.
2. Headhunta
Det finns nog få där ute som inte skulle känna sig smickrade om någon kom och sa "Jag vill ha med dig till det här!". Har ditt konvent för få tjejer i arrangörsgruppen? Det finns säkert någon som du känner (se punkten ovan) eller någon annan känner som är kompetent utan att själv förstå det. Eller för den delen - MAN MÅSTE INTE ALLTID VARA KOMPETENT! Det här är något jag märkt på många tjejer (inklusive mig själv), att vi tenderar att inte vilja/våga slänga oss in i projekt om vi inte känner att vi är 100 % säkra på att vi vet vad vi håller på med, eller att vi har kunskap och kompetens nog att göra något. BARA GÖR DET! (hoppsan, sidospår.)
Rättviseförmedlingen är en bra grej om ni känner att ni har för lite kontakter själva.
3. Lyft fram det du har / Tänk på vad du visar
Affischering, facebook, hemsidor, foton, foldrar, logotyper, etc, etc... Vad har ni på bilderna? Vilka har ni på bilderna? Tänk på vem/vad ni visar och hur ni gör det! Är det bara grabbar på affischerna och ni har lite tjejer på era träffar så kanske det ändå delvis kan bero på att tjejerna inte tror att de är välkomna redan vid marknadsföringsstadiet.
Har ni få tjejer, lyft fram dem! Var dock aningen försiktig med att låta det bli "vi lyfter fram tjejen just för att hon är en tjej", sådär så att det känns i kommunikationen även om det inte är meningen. Samma sak gäller såklart vilken minoritet som helst i vilket samband det än gäller, om "the chosen one" dyker upp på ALLA bilder så märks det fort att det är just bara en person som får representera en hel grupp.
Det var några korta tips i kort text. Det finns såklart ännu mer som det går att kika på, annars rekommenderar jag er att ta en titt på länkarna jag har under "Åt vilket håll ska brösten peka?"-sidan här på bloggen.
Allt väl,
/Jojjon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar