Nej, jag har inte skrivit här på ett tag. Jag har ett inlägg som jag utlovat som nästan egentligen är färdigskrivet, men det ligger där och gror, och är just inte helt färdigt hur gärna jag än vill det.
För jo, jag har drabbats av skrivkramp. Inte min vanliga skrivkramp i form av att jag inte har någon inspiration och liknande, utan att jag helt enkelt har fått kramp i form av att min skrivlust har försvunnit. Allting som innebär att sitta framför skärmen och slå på tangenterna känns tråkigt, inklusive det jag skriver nu. Galet, va? Jag har inte känt på det här sättet förut, det är en ny erfarenhet för mig, då jag alltid älskat att skriva, oavsett inspiration eller inte.
Sedan har jag praktik fortfarande, även om det bara är nästa vecka kvar, tyvärr. Jag är just nu väldigt opeppad på att komma tillbaka till universitetet igen, kanske mycket för att jag har fått blodad tand på att vilja börja med ett riktigt arbetet. Jag har pluggat så otroligt många år nu, så jag är riktigt, riktigt trött på det. Jag älskar verkligen min utbildning och jag är på rätt plats, men med lärarutbildningen i bagaget så ja... jag är ganska less på att vara student. Jag längtar efter en stadig inkomst och fasta arbetstider.
Jag tänkte att jag ska ladda upp lite bilder dock, vad jag har producerat den senaste tiden. Jag har till exempel gjort en fet illustration som tog jättelång tid av den främsta anledningen att Illustrator tyckte filen var så tung att det gick hysteriskt långsamt när jag arbetade med den. Det fläckiga i bakgrunden är boven i dramat:
Alla element i bilden finns som individuella illustrationer också, så ja, jag har pillat en hel del med den här, även om det inte ser ut som det när jag själv ser den framför mig. Det är tänkt att Sveroks alla verksamhetsgrenar ska framgå, då förbundets verksamhet är ganska bred; levande spel (asiatisk populärkultur, lajv, airsoft, painball, laserspel), digitala spel (e-sport, LAN, TV-spel) och bordsspel (rollspel, kortspel, brädspel, figurspel).
Illustrationen ingår i det nya välkomstbrevet som jag har fått formsätta. Känns lite häftigt att alla nya föreningar inom förbundet kommer att få det framöver, när det börjar användas.
Just nu, förutom den förbenade rapporten som vi ska skriva, så sitter jag med informationsgrafik som förhoppningsvis kommer att kunna användas för att underlätta när det kommer till den massiva mängd text och information som finns för de nyantagna föreningarna. Stay tuned för mer av det!
/Jojjon
onsdag 17 april 2013
onsdag 3 april 2013
GothCon: Personlig upplevelse
Såhär. Jag hade under GothCon så fantastiska upplevelser i form av diskussion och mitt eget syfte för att vara där som inbjuden gäst, så jag måste dela upp det här i två inlägg, faktiskt. Det här är inlägget om mina upplevelser som deltagare och spelare och kanske framför allt som förstagångsbesökare.
Helgens sammanfattning: STORT! Jag har bara varit på konvent i storlek med några hundra innan, jag vet inte hur många SnöCon drog det året jag var där, men det var nog absolut inte i klass med det här (plus att på Umeå universitet hittar jag!).
Jag ägnade mer eller mindre hela fredagen till att gå runt och försöka förstå var, när, hur, men jag blev faktiskt inte så mycket klokare annat än att jag förstod vart cafeterian och receptionen låg, och vilka byggnader som var södra och norra. När jag i ett ögonblick stod och hade lätt panik över vad jag skulle ta mig till, vart jag skulle ta vägen, kom en räddare i nöden från Steampunkrummet och frågade om jag ville spela Arkham Horror. Jag tvekade inte en sekund att få något att göra för att slippa förvirringen! Vi hann dock aldrig spela klart, men klart nog för att konstatera att vi vann, för det gick så pass bra för oss mot monstret. I övrigt hängde jag vidare i Stempunkrummet senare samma dag och gjorde klart min presentation inför Isis på lördagen, trevliga människor och schyst stämning, så nu pratar jag med frugan om att kanske åka på Stempunkkonvent i oktober...
Jag virrade runt ett bra tag innan jag kunde slå ihop mig med Malin (aka Korpa) och gå och äta tillsammans. Efter efterlängtat käk, så hängde jag med till Indierummet för lite spontant drop-in-rollspel. Efter att ha hört och sett en hel del om Panty Explosion, så blev det äntligen att jag fick prova detta märkliga, men fantastiskt roliga, rollspel, men i en ny utgåva vid namn Panty Explosion Pro. Man spelar japanska skolungdomar, och vi gjorde klart ganska tidigt att vi inte ville ha det seriöst, att det skulle vara flamsigt, vilket det blev. Jag släppte loss alla mina spärrar när det kom till impulser, och lät mina spontana tankar få komma först, med en viss medföljande hysteri under sina stunder. Detta resulterade bland annat i att Malins karaktär Umes superkraft blev att hon exploderade i en hysterisk mängd kloner som alla slogs mot monstret samtidigt. Jag hade vansinnigt roligt. Jag tror aldrig att jag haft så roligt med en grupp som jag inte alls kände utöver Malin och hennes pojkvän Joel (som spelledde). Det var lika roligt som det var frigörande och jag kunde inte låta bli att småle för mig själv även när jag gick och la mig senare på kvällen. (Tack så mycket alla för den spelomgången!)
Jag fick en chans att träffa fina Anna som jag bara haft kontakt med över nätet innan. Vi sa hej som hastigast under fredagen och fanns sedan på samma plats under Isis på lördagen. Jag ska skriva ett mer ingående inlägg om Isis senare, rent personligt satt jag under stor del av tiden och var nervös inför min föreläsning, då jag veckorna innan inte alls haft tid att 1) göra klart presentationen och 2) träna in vad jag skulle säga. Den tog helt klart mycket längre tid än jag trodde att den skulle göra, men jag har mer kött på benen inför LinCon, då jag ska köra samma föreläsning, fast mer... ja, mer ingående än den jag hade nu.
I övrigt var det otroligt roligt att få höra så mycket tankar ifrån andra. Jag hade bara fått på känn saker såsom hur lajvhobbyn ser ut i södra Sverige, men möttes nu mot den ansikte mot ansikte. Med det menar jag att i Norrland domineras lajvkretsen av kvinnor och större delen av arrangörerna är kvinnor, likaså är det någorlunda jämt fördelat när det kommer till olika former av makt-, och statusroller. Längre söderut ser det alltså inte ut så, och jag blir lika förvånad varje gång jag får höra hur off-fördomar följer med in i landet lajvien när det kommer till såväl hudfärg som kön, eller när det kommer till vem som "får", "kan", "borde" eller "ska" vara på ett visst sätt. Jag skulle nog gå bärsärk om någon kom och sa till mig att jag minsann inte kunde/fick/borde/ska/får på grund av mitt kön. Men ja, mer om Isis i ett eget inlägg.
Lördag kväll lyckades jag även haffa Anders för rollspel. Det blev hans egenkonstruerade A City By The Sea i världen Arcaria (rätta mig om jag skrev något fel nu) tillsammans med Frida Karlsson, PR-ansvarig på GothCon, som jag alltså bara precis lärde känna den här dagen. Jag spelade en kvinna med viss transvestit-tendens, då hon klädde sig och gick omkring som man under ett manligt namn, för det mesta, men annars även var sig själv i vissa sociala kretsar.
Tyvärr ägnades mycket av min helg åt huvudvärk också. Jag har ingen aning om varför, men den släppte till och från under lördagen och nästan helt under söndagen.
I övrigt var jag duktig och försökte att verkligen inte bränna de få slantar jag har den här månaden! Det blev ett inköp av brädspelet Smallworld, eftersom jag och frugan länge har pratat om att köpa det, samt att jag trillade in hos Mylingspel och råkade köpa med mig Sägen, ett rollspel jag bara hört positivt om. Jag har tänkt några gånger att jag kanske skulle kunna använda det om jag lyckas få ihop rollspelsgruppen med unga tjejer som jag har planerat för (ja, jo, har bara haft väldigt dåligt med tid och energi att ta tag i det, ska se hur det blir framöver).
Sammanfattningsvis: Ett gott kon! Jag lär återkomma fler gånger, om det blir som inbjuden, som deltagare eller som arrangör, det lär vi märka. Det var värt varenda krona och varenda minut att komma dit (även om jag hade velat ha en karta över skolan att ha i fickan med mig hela tiden)!
/Jojjon
Helgens sammanfattning: STORT! Jag har bara varit på konvent i storlek med några hundra innan, jag vet inte hur många SnöCon drog det året jag var där, men det var nog absolut inte i klass med det här (plus att på Umeå universitet hittar jag!).
Jag ägnade mer eller mindre hela fredagen till att gå runt och försöka förstå var, när, hur, men jag blev faktiskt inte så mycket klokare annat än att jag förstod vart cafeterian och receptionen låg, och vilka byggnader som var södra och norra. När jag i ett ögonblick stod och hade lätt panik över vad jag skulle ta mig till, vart jag skulle ta vägen, kom en räddare i nöden från Steampunkrummet och frågade om jag ville spela Arkham Horror. Jag tvekade inte en sekund att få något att göra för att slippa förvirringen! Vi hann dock aldrig spela klart, men klart nog för att konstatera att vi vann, för det gick så pass bra för oss mot monstret. I övrigt hängde jag vidare i Stempunkrummet senare samma dag och gjorde klart min presentation inför Isis på lördagen, trevliga människor och schyst stämning, så nu pratar jag med frugan om att kanske åka på Stempunkkonvent i oktober...
Jag virrade runt ett bra tag innan jag kunde slå ihop mig med Malin (aka Korpa) och gå och äta tillsammans. Efter efterlängtat käk, så hängde jag med till Indierummet för lite spontant drop-in-rollspel. Efter att ha hört och sett en hel del om Panty Explosion, så blev det äntligen att jag fick prova detta märkliga, men fantastiskt roliga, rollspel, men i en ny utgåva vid namn Panty Explosion Pro. Man spelar japanska skolungdomar, och vi gjorde klart ganska tidigt att vi inte ville ha det seriöst, att det skulle vara flamsigt, vilket det blev. Jag släppte loss alla mina spärrar när det kom till impulser, och lät mina spontana tankar få komma först, med en viss medföljande hysteri under sina stunder. Detta resulterade bland annat i att Malins karaktär Umes superkraft blev att hon exploderade i en hysterisk mängd kloner som alla slogs mot monstret samtidigt. Jag hade vansinnigt roligt. Jag tror aldrig att jag haft så roligt med en grupp som jag inte alls kände utöver Malin och hennes pojkvän Joel (som spelledde). Det var lika roligt som det var frigörande och jag kunde inte låta bli att småle för mig själv även när jag gick och la mig senare på kvällen. (Tack så mycket alla för den spelomgången!)
Jag fick en chans att träffa fina Anna som jag bara haft kontakt med över nätet innan. Vi sa hej som hastigast under fredagen och fanns sedan på samma plats under Isis på lördagen. Jag ska skriva ett mer ingående inlägg om Isis senare, rent personligt satt jag under stor del av tiden och var nervös inför min föreläsning, då jag veckorna innan inte alls haft tid att 1) göra klart presentationen och 2) träna in vad jag skulle säga. Den tog helt klart mycket längre tid än jag trodde att den skulle göra, men jag har mer kött på benen inför LinCon, då jag ska köra samma föreläsning, fast mer... ja, mer ingående än den jag hade nu.
I övrigt var det otroligt roligt att få höra så mycket tankar ifrån andra. Jag hade bara fått på känn saker såsom hur lajvhobbyn ser ut i södra Sverige, men möttes nu mot den ansikte mot ansikte. Med det menar jag att i Norrland domineras lajvkretsen av kvinnor och större delen av arrangörerna är kvinnor, likaså är det någorlunda jämt fördelat när det kommer till olika former av makt-, och statusroller. Längre söderut ser det alltså inte ut så, och jag blir lika förvånad varje gång jag får höra hur off-fördomar följer med in i landet lajvien när det kommer till såväl hudfärg som kön, eller när det kommer till vem som "får", "kan", "borde" eller "ska" vara på ett visst sätt. Jag skulle nog gå bärsärk om någon kom och sa till mig att jag minsann inte kunde/fick/borde/ska/får på grund av mitt kön. Men ja, mer om Isis i ett eget inlägg.
Lördag kväll lyckades jag även haffa Anders för rollspel. Det blev hans egenkonstruerade A City By The Sea i världen Arcaria (rätta mig om jag skrev något fel nu) tillsammans med Frida Karlsson, PR-ansvarig på GothCon, som jag alltså bara precis lärde känna den här dagen. Jag spelade en kvinna med viss transvestit-tendens, då hon klädde sig och gick omkring som man under ett manligt namn, för det mesta, men annars även var sig själv i vissa sociala kretsar.
Tyvärr ägnades mycket av min helg åt huvudvärk också. Jag har ingen aning om varför, men den släppte till och från under lördagen och nästan helt under söndagen.
I övrigt var jag duktig och försökte att verkligen inte bränna de få slantar jag har den här månaden! Det blev ett inköp av brädspelet Smallworld, eftersom jag och frugan länge har pratat om att köpa det, samt att jag trillade in hos Mylingspel och råkade köpa med mig Sägen, ett rollspel jag bara hört positivt om. Jag har tänkt några gånger att jag kanske skulle kunna använda det om jag lyckas få ihop rollspelsgruppen med unga tjejer som jag har planerat för (ja, jo, har bara haft väldigt dåligt med tid och energi att ta tag i det, ska se hur det blir framöver).
Sammanfattningsvis: Ett gott kon! Jag lär återkomma fler gånger, om det blir som inbjuden, som deltagare eller som arrangör, det lär vi märka. Det var värt varenda krona och varenda minut att komma dit (även om jag hade velat ha en karta över skolan att ha i fickan med mig hela tiden)!
/Jojjon
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
