Jag har den senaste tiden läst en del bloggar där andra människor med ADHD-diagnos berättar om sig själva, sitt liv och hur det är att leva med sin bokstavskombination. Det är få som berättar om sin resa dit dock, om sin bakgrund, så jag tänkte att jag börjar med det nu, att idag startar min resa, och vi får se vart den slutar.
Jag tänker att jag skriver inte mer än så i just det här inlägget och delar upp det hela i flera inlägg framöver. Så varje gång jag har "Min resa" som rubrik, då skriver jag helt enkelt om ADHD på något vis!
/Jojjon
måndag 25 februari 2013
söndag 24 februari 2013
Veckans bild, v. 8
Jag höll på att glömma bort veckans bild, så jag satte mig med en referensbild och började skissa på den här vargen. Jag är just nu lite besatt av varulvar (lajv upcoming) så det kändes ganska självklart. Tog en bild med mobilen, därav kvalitén, men ska göra färdigt den framöver och se om jag kan förmå mig att scanna in den så det blir lättare att se slutresultatet!

/Jojjon
lördag 23 februari 2013
3D-penna? Ge mig!
Kolla länken om du inte redan sett på DN! 3D-penna!
Hur häftigt är inte det här? Känns som ett behov jag alltid har haft, men aldrig trott att det överhuvudtaget var möjligt skulle kunna finnas!
Åh, det här är BRA design! (infoga valfri mängd hjärtan här)
Jag kommer att vilja ha en, när de väl kommer ut. De lär ju knappast vara billiga, men jag kommer ändå vilja ha en!
/Jojjon
Hur häftigt är inte det här? Känns som ett behov jag alltid har haft, men aldrig trott att det överhuvudtaget var möjligt skulle kunna finnas!
Åh, det här är BRA design! (infoga valfri mängd hjärtan här)
Jag kommer att vilja ha en, när de väl kommer ut. De lär ju knappast vara billiga, men jag kommer ändå vilja ha en!
/Jojjon
torsdag 21 februari 2013
Beslutsångesten!
Jag sitter just nu och kollar runt på läsplattor, om och om igen. Jag pendlar mellan den nya Microsoft Surface, en iPad (2, 3 eller 4 är också frågan då...) eller något med Android, möjligen en Samsung Galaxy Note 10.1, då jag sett min vän Kajsas fina lilla vän och är imponerad av den också.
Jag var otroligt nära på att impulsköpa just Microsoft Surface igårkväll, för att jag helt enkelt är lättimponerad när det kommer till design, men så återgick jag äntligen till vad som är mitt grundbehov, nämligen att jag vill köpa en för att assistera mig själv i min möjliga ADHD.
Förresten, apropå ADHD: Kallelsen kom igår! 8:e april ska jag till vuxenpsykiatriska kliniken och påbörja min utredning! Det känns pirrigt och nervöst och lite skräckslaget, men jag är också helt fantastiskt glad över att få den här möjligheten! Oavsett vart den resan slutar, om det blir diagnos eller inte, så tror jag att det kommer kunna leda till många bra självinsikter och att jag kan vända mina negativa sidor till något positivt. Trots allt, det finns många personer där ute som lyckats med sitt liv och har ADHD-diagnos!
Och för att falla tillbaka till ämnet igen: i Apples app store har jag hittat inte bara en, utan två, applikationer som skulle kunna fungera och passa alldeles utmärkt för mig. Problemet när man söker på "ADHD" när det kommer till applikationer, är att det finns väldigt, väldigt många som är anpassade för barn och unga, men inte så många som även är tänkt till vuxna, eller som riktar sig till vuxna med ADHD. Jag hittade en som heter Focus GPS och jag har fått tips om en som heter iStudiez. Jag har testat en lite-version av den sistnämnda på min iPhone, och den verkar ha potential. Jag tycker väldigt mycket om att jag tydligt kan se deadlines som jag lägger in, samt att den är helt synkroniserad med min kalender.
Så ja, Apple ligger lite i förväg när det kommer till valet just nu, när jag utgår ifrån mina behov. Jag känner mig dock duktig som verkligen gör research den här gången och funderar och tänker ordentligt, då jag har impulsköpt lite grann tidigare, och gått väldigt mycket på känsla och mindre på resonemang, för-, och nackdelar.
Så vad det kommer att bli, återstår att se. Oavsett kommer jag att bli nöjd!
/Jojjon
Jag var otroligt nära på att impulsköpa just Microsoft Surface igårkväll, för att jag helt enkelt är lättimponerad när det kommer till design, men så återgick jag äntligen till vad som är mitt grundbehov, nämligen att jag vill köpa en för att assistera mig själv i min möjliga ADHD.
Förresten, apropå ADHD: Kallelsen kom igår! 8:e april ska jag till vuxenpsykiatriska kliniken och påbörja min utredning! Det känns pirrigt och nervöst och lite skräckslaget, men jag är också helt fantastiskt glad över att få den här möjligheten! Oavsett vart den resan slutar, om det blir diagnos eller inte, så tror jag att det kommer kunna leda till många bra självinsikter och att jag kan vända mina negativa sidor till något positivt. Trots allt, det finns många personer där ute som lyckats med sitt liv och har ADHD-diagnos!
Och för att falla tillbaka till ämnet igen: i Apples app store har jag hittat inte bara en, utan två, applikationer som skulle kunna fungera och passa alldeles utmärkt för mig. Problemet när man söker på "ADHD" när det kommer till applikationer, är att det finns väldigt, väldigt många som är anpassade för barn och unga, men inte så många som även är tänkt till vuxna, eller som riktar sig till vuxna med ADHD. Jag hittade en som heter Focus GPS och jag har fått tips om en som heter iStudiez. Jag har testat en lite-version av den sistnämnda på min iPhone, och den verkar ha potential. Jag tycker väldigt mycket om att jag tydligt kan se deadlines som jag lägger in, samt att den är helt synkroniserad med min kalender.
Så ja, Apple ligger lite i förväg när det kommer till valet just nu, när jag utgår ifrån mina behov. Jag känner mig dock duktig som verkligen gör research den här gången och funderar och tänker ordentligt, då jag har impulsköpt lite grann tidigare, och gått väldigt mycket på känsla och mindre på resonemang, för-, och nackdelar.
Så vad det kommer att bli, återstår att se. Oavsett kommer jag att bli nöjd!
/Jojjon
onsdag 20 februari 2013
Jätteprojektet
Det här är en bild jag har jobbat med till och från i många månader nu, kommer inte ihåg när jag började med den första gången. Det är väldigt roligt dock, hoppas på att kunna få till den någorlunda bra i slutändan!
/Jojjon
/Jojjon
tisdag 19 februari 2013
Logotyp, del 2
Årsmötet kom på att de ville att alla medlemmar skulle få en chans att bidra med förslag till logotyp, så det blev inte att förslagen genomröstades. Jag tänker dock att jag lägger upp dem här, allra mest för min egen skull så jag inte ska behöva känna att jag lade ner tid i onödan! :)
/Jojjon
/Jojjon
måndag 18 februari 2013
Här finns jag!
Jag hänger på en del sociala medier!
Twitter: @fluffot
Facebook: Johanna Nyberg Hamrén
G+: Johanna Nyberg Hamrén
Pinterest: Johanna Hamrén
LinkedIn: Johanna Nyberg Hamrén
Instagram: jojjonfluffboll
Min hemsida finns på www.johannahamren.se, men den behöver sig en uppdatering och jag jobbar på att det ska hända så snart som möjligt är!
Jag finns även på Tumblr, men har inte gjort i ordning någon sida där ännu, får se vad det kan bli för fint framöver!
Jag har även ett konto på DeviantArt och Elfwood, men jag uppdaterar där ytterst sällan, speciellt inte den sistnämnda.
/Jojjon
Twitter: @fluffot
Facebook: Johanna Nyberg Hamrén
G+: Johanna Nyberg Hamrén
Pinterest: Johanna Hamrén
LinkedIn: Johanna Nyberg Hamrén
Instagram: jojjonfluffboll
Min hemsida finns på www.johannahamren.se, men den behöver sig en uppdatering och jag jobbar på att det ska hända så snart som möjligt är!
Jag finns även på Tumblr, men har inte gjort i ordning någon sida där ännu, får se vad det kan bli för fint framöver!
Jag har även ett konto på DeviantArt och Elfwood, men jag uppdaterar där ytterst sällan, speciellt inte den sistnämnda.
/Jojjon
lördag 16 februari 2013
Logotyp
Jag har precis gjort klart det sista med två förslag till logotyp för en ideell spelförening som jag är med i. Årsmötet är på söndag, så jag vill inte lägga upp dem här ännu, då de ska röstas om och sådant, men efter söndag så tänkte jag att ni kan få se!
Föreningens hemsida ligger jag dock bakom, och den är uppe sedan ganska länge: http://gaiaprojektet.sverok.net/
/Jojjon
Föreningens hemsida ligger jag dock bakom, och den är uppe sedan ganska länge: http://gaiaprojektet.sverok.net/
/Jojjon
torsdag 14 februari 2013
Nytt projekt
Av allt jag har att göra, så ger jag mig såklart mer att göra. Min nya tanke är att jag ska öka min produktivitet på det kreativa planet. Först tänkte jag att det skulle vara i form av "en bild om dagen", sedan kom jag på att jag aldrig skulle klara av att hålla uppe det tempot, så jag säger istället "en bild i veckan" tills vidare, med öppenheten till mig själv att jag såklart får göra fler bilder än så om jag vill!
Så, alla hjärtans dag i ära, veckans bild är ett mönster som jag satt ihop i Adobe Illustrator:
/Jojjon
Så, alla hjärtans dag i ära, veckans bild är ett mönster som jag satt ihop i Adobe Illustrator:
/Jojjon
onsdag 13 februari 2013
måndag 11 februari 2013
Tankar om bröst
Ja, vaddå bröst, undrar ni kanske? Idag har mina tankar gått mycket omkring kvinnors byst, och då främst ur mitt eget perspektiv - nämligen vi kvinnor med väldigt stora bröst.
Det började med att jag var på gymmet förra veckan. Där står jag och ska göra mina övningar, där jag ska sträcka på ryggen, dra bak armarna och skjuta fram bröstkorgen. "Hejsan brösten", sa jag den dagen, och kände mig för första gången på lång tid generad över dem.
Varför då? Jo, för att de helt enkelt, i det träningslinne jag hade på mig, med min fantastiska nya sport-BH, var överallt. Allt jag såg var mina bröst! Och om jag blev så fixerad vid mina bröst, vad tänkte då alla i min omgivning? Ja, jag kan ju inte svara för dem, och jag har en väldig tendens att själv tro och tänka vad folk tänker och tycker om mig och mitt utseende, men jag anade ändå att jag blev lite sneglad på.
Min fru upplyste mig (och upplyser mig ofta) om att jag har bröst som män beundrar och kvinnor avundas. Det är något som är ovant för mig att höra då jag har haft komplex för mina stora bröst under hela min uppväxt, ända sedan de började växa där i puberteten, men när jag började vänja mig vid mina bröst någon gång efter 20-årsåldern, så kom så småningom principen att "har du något, så ska du inte vara rädd för att visa det". För ja, jag har gömt mina bröst, jag har försökt binda dem, jag har haft alla möjliga bekväma och obekväma BH:ar som skavt eller helt enkelt bara varit ruskigt fula. Jag har haft tröjor på mig som döljer alla mina former, och för den delen har jag inte vågat gå ut utan att ha en BH som håller pattarna på plats.
Så jag har sagt till de vänner jag har som också är välsignade med större byst, att de inte ska vara rädda för att vara stolt över den, då jag har sett hos flera av dem samma tendens att de vill gömma undan sina fantastiska former. Men nu var alltså första gången på lång tid, som jag själv ville få dölja dem igen.
Vad handlar det då om för mig? Varför blev det så jobbigt just den här gången på gymmet? Jag vet inte riktigt, jag tror det var en rädsla för att sticka ut lite för mycket, att få andra kvinnor att snegla avundsjukt eller att själv bli objektifierad på grund av just min framträdande byst.
För jo, den är fantastisk, och det ska alla där ute som läser det här, oavsett storlek, känna om sina egna härliga meloner också! Var inte rädd för att älska din kropp (lättare sagt än gjort), och var inte rädd för att visa det du har, oavsett storlek!
/Jojjon
Det började med att jag var på gymmet förra veckan. Där står jag och ska göra mina övningar, där jag ska sträcka på ryggen, dra bak armarna och skjuta fram bröstkorgen. "Hejsan brösten", sa jag den dagen, och kände mig för första gången på lång tid generad över dem.
Varför då? Jo, för att de helt enkelt, i det träningslinne jag hade på mig, med min fantastiska nya sport-BH, var överallt. Allt jag såg var mina bröst! Och om jag blev så fixerad vid mina bröst, vad tänkte då alla i min omgivning? Ja, jag kan ju inte svara för dem, och jag har en väldig tendens att själv tro och tänka vad folk tänker och tycker om mig och mitt utseende, men jag anade ändå att jag blev lite sneglad på.
Min fru upplyste mig (och upplyser mig ofta) om att jag har bröst som män beundrar och kvinnor avundas. Det är något som är ovant för mig att höra då jag har haft komplex för mina stora bröst under hela min uppväxt, ända sedan de började växa där i puberteten, men när jag började vänja mig vid mina bröst någon gång efter 20-årsåldern, så kom så småningom principen att "har du något, så ska du inte vara rädd för att visa det". För ja, jag har gömt mina bröst, jag har försökt binda dem, jag har haft alla möjliga bekväma och obekväma BH:ar som skavt eller helt enkelt bara varit ruskigt fula. Jag har haft tröjor på mig som döljer alla mina former, och för den delen har jag inte vågat gå ut utan att ha en BH som håller pattarna på plats.
Så jag har sagt till de vänner jag har som också är välsignade med större byst, att de inte ska vara rädda för att vara stolt över den, då jag har sett hos flera av dem samma tendens att de vill gömma undan sina fantastiska former. Men nu var alltså första gången på lång tid, som jag själv ville få dölja dem igen.
Vad handlar det då om för mig? Varför blev det så jobbigt just den här gången på gymmet? Jag vet inte riktigt, jag tror det var en rädsla för att sticka ut lite för mycket, att få andra kvinnor att snegla avundsjukt eller att själv bli objektifierad på grund av just min framträdande byst.
För jo, den är fantastisk, och det ska alla där ute som läser det här, oavsett storlek, känna om sina egna härliga meloner också! Var inte rädd för att älska din kropp (lättare sagt än gjort), och var inte rädd för att visa det du har, oavsett storlek!
/Jojjon
söndag 10 februari 2013
Tadaaa!
Jag är tillbaka. I svart. Eller... grått, vitt... Jag vet inte riktigt, vi får se! Jag är lika söt som alltid i alla fall!
/J
/J
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






