söndag 17 maj 2015

Spela med småbarn

Jag har gått och funderat på det här ett tag. Som förälder till två små barn (äldsta 1 år och 3 månader, yngsta 8 månader, i skrivande stund) så får jag inte så mycket "gamingtime" som jag kanske skulle vilja. Faktum är att det är svårt att få tid alls. När de är riktigt små så sover de mest, men i den här åldern är barnen så pass aktiva att de kräver uppmärksamhet, men också för små för att kunna vara med och spela.

Men det går, det är fullt möjligt! Så därför kommer här en lista med förslag och idéer/tankar! Tänk på att allting alltid behöver ske på barnens villkor - du behöver alltså oavsett var du befinner dig i spelprocessen, tillgodose barnets behov om det uppstår!

Det här inlägget vänder sig alltså främst till dig som har så pass små barn att de inte uppskattar spel ännu. 

1. Lajva tillsammans.

Lajv måste ändå vara den familjevänligaste formen av spel? Sedan beror det såklart lite på vilken genre du lajvar i, och om din spelstil fungerar med barn. Jag har lajvat med yngsta när hen var någon månad, då sov hen mest hela kvällen. Sedan har både jag och min partner lajvat ett mysskräcklajv där båda barnen var med, där de båda två var en del av lajvet. Funkar! Om inte annat: dela på lajvtiden med din eventuella respektive och turas om med barnansvaret. 

2. Snabba, lättiordningställda spel.

Spel som tar lång tid att ställa iordning och som innehåller många smådelar är inte att rekommendera. Både för tiden att plocka fram och undan, men också för risken att något hamnar på golvet och fastnar i ett nyfiket barns hals. Om ett spel dessutom tar långt över 2 timmar att spela färdigt, så behöver ni en spelyta som inte kan störas av uppmärksamhetssökande, glada barn. 

3. Spela hemma hos dig.

För det första, så underlättar det stressmässigt för samtliga i familjen! Du kan söva barnen om det behövs, mata dem utan att behöva tänka på att det sölas och allting kommer dessutom att vara barnsäkert utifrån ditt hems villkor. Om ni spelar på kvällen så sover dessutom förhoppningsvis barnen. 

För det andra har du större kontroll över din tid. Rollspelar ni så kan du pausa på ett helt annat sätt om det behövs, spelar ni brädspel eller liknande så har du koll på var ni kan vara och som redan nämnt så kan du alltid bryta för ditt barns behov. 

4. Planering är A och O. Hitta tider som funkar!

Planera med småbarn? Jag vet, det känns som ett skämt varje gång. Planera med småbarn känns snudd på omöjligt, men här ser det också väldigt olika ut från familj till familj! Den här punkten är beroende av både punkten ovan och nedan, men jag ville ändå ha med den som en egen del.

Du kanske har barn som somnar tidigt på kvällen och sedan sover gott resten av natten? Dåså, prova att spela på kvällen då! Eller är ditt barn kanske ganska nöjd med att sitta på golvet och pilla med sitt under tiden som ni spelar?

5. Ta hjälp av människor omkring dig.

Om det så är dina medspelare, vänner eller släktingar, så måste du inte alltid sköta allting själv. När barnen är tillräckligt gamla så kan du vara ifrån dem korta stunder (OBS! Också väldigt olika från person till person, barn till barn och familj till familj!), alternativt låta mormor eller morfar leka med barnen medan du får chansen att spela! Du måste inte åka bort, det kan räcka med att sitta i rummet intill. 

6. Spela spel som går att pausa.

Jag ska inte säga så mycket mer annat än att upprepa att du spelar på barnens villkor. Om de vill att du slutar spela, så måste du sluta spela. Barnens behov går först, inte dina.

När barnen är tillräckligt stora, börja spela spel tillsammans! Det finns en uppsjö av olika spel där ute som passar mindre åldrar, men det får i så fall bli ett eget inlägg!

/Jojjon

söndag 10 maj 2015

200 words RPG challenge

Jag tog mod till mig och skrev snabbt ihop ett litet bidrag till 200 words RPG challenge. Konkurrensen är hård, så jag räknar egentligen inte med några priser alls, men det kändes bra att jag klev över min inre jante som påstod att jag inte var bra nog, och skickade in ett bidrag!

Direktlänk: http://schirduans.com/david/wp-content/uploads/2015/04/The-door.pdf

/Jojjon

måndag 20 maj 2013

3 (väldigt) konkreta tips för dig som vill ha en mer jämställd organisation

Det här inlägget riktar sig främst till de som är aktiva inom spel-, och nördhobbyn, men det går lika bra att byta ut "spel/nördhobbyn" mot vilken organisation som helst egentligen.

1. Nätverka

Jag tror väldigt mycket på nätverka. Därför tycker jag bland annat att Sveroks projekt Leia är helt genialiskt. Det behöver dock inte enbart röra sig om att tjejer pratar med tjejer, men sitter du som man i en mansdominerad grupp som pratar om att ni behöver få in fler tjejer, så prova att fråga en tjej du/ni känner och hör med henne om det finns någon speciell anledning till att det är så få tjejer i ert gäng (OBS: BLI INTE DEFENSIV om hon kommer med kritik! Det tar bort hela poängen med att fråga!)

Det finns alltid någon som känner någon som känner någon. Spelhobbyn är fylld av kompetenta, duktiga människor, se till att ni lär känna dem också. Det finns till exempel Facebookgrupper som samlar tjejer som vill snacka med tjejer, ett tips kan vara att fråga Geek Women Unite! (exempelvis) om ni vill få tag i nytt folk.

2. Headhunta

Det finns nog få där ute som inte skulle känna sig smickrade om någon kom och sa "Jag vill ha med dig till det här!". Har ditt konvent för få tjejer i arrangörsgruppen? Det finns säkert någon som du känner (se punkten ovan) eller någon annan känner som är kompetent utan att själv förstå det. Eller för den delen - MAN MÅSTE INTE ALLTID VARA KOMPETENT! Det här är något jag märkt på många tjejer (inklusive mig själv), att vi tenderar att inte vilja/våga slänga oss in i projekt om vi inte känner att vi är 100 % säkra på att vi vet vad vi håller på med, eller att vi har kunskap och kompetens nog att göra något. BARA GÖR DET! (hoppsan, sidospår.)

Rättviseförmedlingen är en bra grej om ni känner att ni har för lite kontakter själva.

3. Lyft fram det du har / Tänk på vad du visar

Affischering, facebook, hemsidor, foton, foldrar, logotyper, etc, etc... Vad har ni på bilderna? Vilka har ni på bilderna? Tänk på vem/vad ni visar och hur ni gör det! Är det bara grabbar på affischerna och ni har lite tjejer på era träffar så kanske det ändå delvis kan bero på att tjejerna inte tror att de är välkomna redan vid marknadsföringsstadiet.

Har ni få tjejer, lyft fram dem! Var dock aningen försiktig med att låta det bli "vi lyfter fram tjejen just för att hon är en tjej", sådär så att det känns i kommunikationen även om det inte är meningen. Samma sak gäller såklart vilken minoritet som helst i vilket samband det än gäller, om "the chosen one" dyker upp på ALLA bilder så märks det fort att det är just bara en person som får representera en hel grupp.



Det var några korta tips i kort text. Det finns såklart ännu mer som det går att kika på, annars rekommenderar jag er att ta en titt på länkarna jag har under "Åt vilket håll ska brösten peka?"-sidan här på bloggen.

Allt väl,
/Jojjon

onsdag 15 maj 2013

När glasögonen väl är på

I helgen har jag varit på LinCon, ett av de större spelkonventen i Sverige (wohooo!). Jag har under dessa dagar haft två officiella föreläsningar om normer och hur det ser ut både inom spelhobbyn och lite hur det ser ut i hela samhället. Det var ganska basic för den upplyste, men förhoppningsvis åtminstone lite tankeväckande.

Det jag går vidare med i det här inlägget är hur svårt det är att INTE se hur snedvridet det kan vara när en väl har blivit medveten om vad en kan titta på, hur ofta speltillverkare/designers kan missa en hel målgrupp genom att bara rikta sig till män.

Jag gick in i det fantastiska Zombierummet, som har spel som kan kopplas till just det namnet antyder, och blev indragen i ett samarbets-/överlevnadsspel vid namn Zombicide). I det här spelet väljer man olika karaktärer och jag reagerade direkt när jag såg vad jag fick välja på. Av 6 karaktärer var bara 2 kvinnor och dessa var ytterst lättklädda och i stod i någon blandning av aggressiv attackpose, eller något som skulle visa bröst och rumpa samtidigt. Jag blev genast irriterad. Ett spel som skulle kunna ge en fantastisk upplevelse säger direkt till mig att om jag som kvinna och spelare vill välja en cool karaktär så är det bättre att kolla på de manliga karaktärerna.

"So what, det spelar väl ingen roll?" skulle nog många säga, tyvärr. JO! Spelar roll är precis vad det gör! Vad är problemet, varför ska det vara så svårt att inte bara se till att det är 50/50 eller 60/40 och ge kvinnorna någorlunda vettiga poser?

"När glasögonen väl är på" leder till att jag tittar på alla spel jag stöter på såhär. Hela tiden. HELA. TIDEN.

Det är på gott och ont. Jag kräver en förändring, och det rör mycket på sig i fogarna, knakar och händer. Spelvärlden förändras, sakta men säkert, och jag tänker fortsätta att skrika till dess att jag ser att det är jämställt. Och när spelen är jämställda, då tänker jag ändå stå där och vaka, för att bli av med attityden omkring kön kommer också att ta sin tid.

Jag vill avsluta med att påpeka något som jag inte har tänkt på att det kan uppfattas som. Min föreläsning på LinCon var på eget initiativ. Det var inte LinCon som kontaktade mig eller någon annan av FemCon-arrangörerna, det var jag självmant som skrev till dem och frågade om jag fick komma och föreläsa. Med det här vill jag inte dissa LinCon, de var snabba med att säga att de funderat på att de var intresserade av ett samarbete med FemCon, men eftersom vi inte har sagt om det blir ett till FemCon ännu, så kunde vi inte riktigt ta det vidare just då.

/Jojjon

torsdag 9 maj 2013

LinCon!

Nu händer det, i helgen är det Lincon! Jag har hunnit ha en av två föreläsningar och hoppas på att det dyker upp mer folk imorgon med fler härliga inputs att dela med sig av!

Lite uppdaterade länkar under föreläsningssidan nu, hoppas att tekniken är med mig nästa gång, har försökt att uppdatera diverse saker omkring mitt grafikkort, vet dock inte om det kommer att fungera förrän jag kan testa imorgon...!

Hoppas på mycket spelande i dagarna framöver!

/Jojjon

onsdag 17 april 2013

Uppdateringsbrist

Nej, jag har inte skrivit här på ett tag. Jag har ett inlägg som jag utlovat som nästan egentligen är färdigskrivet, men det ligger där och gror, och är just inte helt färdigt hur gärna jag än vill det.

För jo, jag har drabbats av skrivkramp. Inte min vanliga skrivkramp i form av att jag inte har någon inspiration och liknande, utan att jag helt enkelt har fått kramp i form av att min skrivlust har försvunnit. Allting som innebär att sitta framför skärmen och slå på tangenterna känns tråkigt, inklusive det jag skriver nu. Galet, va? Jag har inte känt på det här sättet förut, det är en ny erfarenhet för mig, då jag alltid älskat att skriva, oavsett inspiration eller inte.

Sedan har jag praktik fortfarande, även om det bara är nästa vecka kvar, tyvärr. Jag är just nu väldigt opeppad på att komma tillbaka till universitetet igen, kanske mycket för att jag har fått blodad tand på att vilja börja med ett riktigt arbetet. Jag har pluggat så otroligt många år nu, så jag är riktigt, riktigt trött på det. Jag älskar verkligen min utbildning och jag är på rätt plats, men med lärarutbildningen i bagaget så ja... jag är ganska less på att vara student. Jag längtar efter en stadig inkomst och fasta arbetstider.

Jag tänkte att jag ska ladda upp lite bilder dock, vad jag har producerat den senaste tiden. Jag har till exempel gjort en fet illustration som tog jättelång tid av den främsta anledningen att Illustrator tyckte filen var så tung att det gick hysteriskt långsamt när jag arbetade med den. Det fläckiga i bakgrunden är boven i dramat:

Alla element i bilden finns som individuella illustrationer också, så ja, jag har pillat en hel del med den här, även om det inte ser ut som det när jag själv ser den framför mig. Det är tänkt att Sveroks alla verksamhetsgrenar ska framgå, då förbundets verksamhet är ganska bred; levande spel (asiatisk populärkultur, lajv, airsoft, painball, laserspel), digitala spel (e-sport, LAN, TV-spel) och bordsspel (rollspel, kortspel, brädspel, figurspel).

Illustrationen ingår i det nya välkomstbrevet som jag har fått formsätta. Känns lite häftigt att alla nya föreningar inom förbundet kommer att få det framöver, när det börjar användas.

Just nu, förutom den förbenade rapporten som vi ska skriva, så sitter jag med informationsgrafik som förhoppningsvis kommer att kunna användas för att underlätta när det kommer till den massiva mängd text och information som finns för de nyantagna föreningarna. Stay tuned för mer av det!

/Jojjon

onsdag 3 april 2013

GothCon: Personlig upplevelse

Såhär. Jag hade under GothCon så fantastiska upplevelser i form av diskussion och mitt eget syfte för att vara där som inbjuden gäst, så jag måste dela upp det här i två inlägg, faktiskt. Det här är inlägget om mina upplevelser som deltagare och spelare och kanske framför allt som förstagångsbesökare.

Helgens sammanfattning: STORT! Jag har bara varit på konvent i storlek med några hundra innan, jag vet inte hur många SnöCon drog det året jag var där, men det var nog absolut inte i klass med det här (plus att på Umeå universitet hittar jag!).

Jag ägnade mer eller mindre hela fredagen till att gå runt och försöka förstå var, när, hur, men jag blev faktiskt inte så mycket klokare annat än att jag förstod vart cafeterian och receptionen låg, och vilka byggnader som var södra och norra. När jag i ett ögonblick stod och hade lätt panik över vad jag skulle ta mig till, vart jag skulle ta vägen, kom en räddare i nöden från Steampunkrummet och frågade om jag ville spela Arkham Horror. Jag tvekade inte en sekund att få något att göra för att slippa förvirringen! Vi hann dock aldrig spela klart, men klart nog för att konstatera att vi vann, för det gick så pass bra för oss mot monstret. I övrigt hängde jag vidare i Stempunkrummet senare samma dag och gjorde klart min presentation inför Isis på lördagen, trevliga människor och schyst stämning, så nu pratar jag med frugan om att kanske åka på Stempunkkonvent i oktober...

Jag virrade runt ett bra tag innan jag kunde slå ihop mig med Malin (aka Korpa) och gå och äta tillsammans. Efter efterlängtat käk, så hängde jag med till Indierummet för lite spontant drop-in-rollspel. Efter att ha hört och sett en hel del om Panty Explosion, så blev det äntligen att jag fick prova detta märkliga, men fantastiskt roliga, rollspel, men i en ny utgåva vid namn Panty Explosion Pro. Man spelar japanska skolungdomar, och vi gjorde klart ganska tidigt att vi inte ville ha det seriöst, att det skulle vara flamsigt, vilket det blev. Jag släppte loss alla mina spärrar när det kom till impulser, och lät mina spontana tankar få komma först, med en viss medföljande hysteri under sina stunder. Detta resulterade bland annat i att Malins karaktär Umes superkraft blev att hon exploderade i en hysterisk mängd kloner som alla slogs mot monstret samtidigt. Jag hade vansinnigt roligt. Jag tror aldrig att jag haft så roligt med en grupp som jag inte alls kände utöver Malin och hennes pojkvän Joel (som spelledde). Det var lika roligt som det var frigörande och jag kunde inte låta bli att småle för mig själv även när jag gick och la mig senare på kvällen. (Tack så mycket alla för den spelomgången!)

Jag fick en chans att träffa fina Anna som jag bara haft kontakt med över nätet innan. Vi sa hej som hastigast under fredagen och fanns sedan på samma plats under Isis på lördagen. Jag ska skriva ett mer ingående inlägg om Isis senare, rent personligt satt jag under stor del av tiden och var nervös inför min föreläsning, då jag veckorna innan inte alls haft tid att 1) göra klart presentationen och 2) träna in vad jag skulle säga. Den tog helt klart mycket längre tid än jag trodde att den skulle göra, men jag har mer kött på benen inför LinCon, då jag ska köra samma föreläsning, fast mer... ja, mer ingående än den jag hade nu.

I övrigt var det otroligt roligt att få höra så mycket tankar ifrån andra. Jag hade bara fått på känn saker såsom hur lajvhobbyn ser ut i södra Sverige, men möttes nu mot den ansikte mot ansikte. Med det menar jag att i Norrland domineras lajvkretsen av kvinnor och större delen av arrangörerna är kvinnor, likaså är det någorlunda jämt fördelat när det kommer till olika former av makt-, och statusroller. Längre söderut ser det alltså inte ut så, och jag blir lika förvånad varje gång jag får höra hur off-fördomar följer med in i landet lajvien när det kommer till såväl hudfärg som kön, eller när det kommer till vem som "får", "kan", "borde" eller "ska" vara på ett visst sätt. Jag skulle nog gå bärsärk om någon kom och sa till mig att jag minsann inte kunde/fick/borde/ska/får på grund av mitt kön. Men ja, mer om Isis i ett eget inlägg.

Lördag kväll lyckades jag även haffa Anders för rollspel. Det blev hans egenkonstruerade A City By The Sea i världen Arcaria (rätta mig om jag skrev något fel nu) tillsammans med Frida Karlsson, PR-ansvarig på GothCon, som jag alltså bara precis lärde känna den här dagen. Jag spelade en kvinna med viss transvestit-tendens, då hon klädde sig och gick omkring som man under ett manligt namn, för det mesta, men annars även var sig själv i vissa sociala kretsar.

Tyvärr ägnades mycket av min helg åt huvudvärk också. Jag har ingen aning om varför, men den släppte till och från under lördagen och nästan helt under söndagen.

I övrigt var jag duktig och försökte att verkligen inte bränna de få slantar jag har den här månaden! Det blev ett inköp av brädspelet Smallworld, eftersom jag och frugan länge har pratat om att köpa det, samt att jag trillade in hos Mylingspel och råkade köpa med mig Sägen, ett rollspel jag bara hört positivt om. Jag har tänkt några gånger att jag kanske skulle kunna använda det om jag lyckas få ihop rollspelsgruppen med unga tjejer som jag har planerat för (ja, jo, har bara haft väldigt dåligt med tid och energi att ta tag i det, ska se hur det blir framöver).

Sammanfattningsvis: Ett gott kon! Jag lär återkomma fler gånger, om det blir som inbjuden, som deltagare eller som arrangör, det lär vi märka. Det var värt varenda krona och varenda minut att komma dit (även om jag hade velat ha en karta över skolan att ha i fickan med mig hela tiden)!

/Jojjon