söndag 17 maj 2015

Spela med småbarn

Jag har gått och funderat på det här ett tag. Som förälder till två små barn (äldsta 1 år och 3 månader, yngsta 8 månader, i skrivande stund) så får jag inte så mycket "gamingtime" som jag kanske skulle vilja. Faktum är att det är svårt att få tid alls. När de är riktigt små så sover de mest, men i den här åldern är barnen så pass aktiva att de kräver uppmärksamhet, men också för små för att kunna vara med och spela.

Men det går, det är fullt möjligt! Så därför kommer här en lista med förslag och idéer/tankar! Tänk på att allting alltid behöver ske på barnens villkor - du behöver alltså oavsett var du befinner dig i spelprocessen, tillgodose barnets behov om det uppstår!

Det här inlägget vänder sig alltså främst till dig som har så pass små barn att de inte uppskattar spel ännu. 

1. Lajva tillsammans.

Lajv måste ändå vara den familjevänligaste formen av spel? Sedan beror det såklart lite på vilken genre du lajvar i, och om din spelstil fungerar med barn. Jag har lajvat med yngsta när hen var någon månad, då sov hen mest hela kvällen. Sedan har både jag och min partner lajvat ett mysskräcklajv där båda barnen var med, där de båda två var en del av lajvet. Funkar! Om inte annat: dela på lajvtiden med din eventuella respektive och turas om med barnansvaret. 

2. Snabba, lättiordningställda spel.

Spel som tar lång tid att ställa iordning och som innehåller många smådelar är inte att rekommendera. Både för tiden att plocka fram och undan, men också för risken att något hamnar på golvet och fastnar i ett nyfiket barns hals. Om ett spel dessutom tar långt över 2 timmar att spela färdigt, så behöver ni en spelyta som inte kan störas av uppmärksamhetssökande, glada barn. 

3. Spela hemma hos dig.

För det första, så underlättar det stressmässigt för samtliga i familjen! Du kan söva barnen om det behövs, mata dem utan att behöva tänka på att det sölas och allting kommer dessutom att vara barnsäkert utifrån ditt hems villkor. Om ni spelar på kvällen så sover dessutom förhoppningsvis barnen. 

För det andra har du större kontroll över din tid. Rollspelar ni så kan du pausa på ett helt annat sätt om det behövs, spelar ni brädspel eller liknande så har du koll på var ni kan vara och som redan nämnt så kan du alltid bryta för ditt barns behov. 

4. Planering är A och O. Hitta tider som funkar!

Planera med småbarn? Jag vet, det känns som ett skämt varje gång. Planera med småbarn känns snudd på omöjligt, men här ser det också väldigt olika ut från familj till familj! Den här punkten är beroende av både punkten ovan och nedan, men jag ville ändå ha med den som en egen del.

Du kanske har barn som somnar tidigt på kvällen och sedan sover gott resten av natten? Dåså, prova att spela på kvällen då! Eller är ditt barn kanske ganska nöjd med att sitta på golvet och pilla med sitt under tiden som ni spelar?

5. Ta hjälp av människor omkring dig.

Om det så är dina medspelare, vänner eller släktingar, så måste du inte alltid sköta allting själv. När barnen är tillräckligt gamla så kan du vara ifrån dem korta stunder (OBS! Också väldigt olika från person till person, barn till barn och familj till familj!), alternativt låta mormor eller morfar leka med barnen medan du får chansen att spela! Du måste inte åka bort, det kan räcka med att sitta i rummet intill. 

6. Spela spel som går att pausa.

Jag ska inte säga så mycket mer annat än att upprepa att du spelar på barnens villkor. Om de vill att du slutar spela, så måste du sluta spela. Barnens behov går först, inte dina.

När barnen är tillräckligt stora, börja spela spel tillsammans! Det finns en uppsjö av olika spel där ute som passar mindre åldrar, men det får i så fall bli ett eget inlägg!

/Jojjon

Inga kommentarer: