onsdag 15 maj 2013

När glasögonen väl är på

I helgen har jag varit på LinCon, ett av de större spelkonventen i Sverige (wohooo!). Jag har under dessa dagar haft två officiella föreläsningar om normer och hur det ser ut både inom spelhobbyn och lite hur det ser ut i hela samhället. Det var ganska basic för den upplyste, men förhoppningsvis åtminstone lite tankeväckande.

Det jag går vidare med i det här inlägget är hur svårt det är att INTE se hur snedvridet det kan vara när en väl har blivit medveten om vad en kan titta på, hur ofta speltillverkare/designers kan missa en hel målgrupp genom att bara rikta sig till män.

Jag gick in i det fantastiska Zombierummet, som har spel som kan kopplas till just det namnet antyder, och blev indragen i ett samarbets-/överlevnadsspel vid namn Zombicide). I det här spelet väljer man olika karaktärer och jag reagerade direkt när jag såg vad jag fick välja på. Av 6 karaktärer var bara 2 kvinnor och dessa var ytterst lättklädda och i stod i någon blandning av aggressiv attackpose, eller något som skulle visa bröst och rumpa samtidigt. Jag blev genast irriterad. Ett spel som skulle kunna ge en fantastisk upplevelse säger direkt till mig att om jag som kvinna och spelare vill välja en cool karaktär så är det bättre att kolla på de manliga karaktärerna.

"So what, det spelar väl ingen roll?" skulle nog många säga, tyvärr. JO! Spelar roll är precis vad det gör! Vad är problemet, varför ska det vara så svårt att inte bara se till att det är 50/50 eller 60/40 och ge kvinnorna någorlunda vettiga poser?

"När glasögonen väl är på" leder till att jag tittar på alla spel jag stöter på såhär. Hela tiden. HELA. TIDEN.

Det är på gott och ont. Jag kräver en förändring, och det rör mycket på sig i fogarna, knakar och händer. Spelvärlden förändras, sakta men säkert, och jag tänker fortsätta att skrika till dess att jag ser att det är jämställt. Och när spelen är jämställda, då tänker jag ändå stå där och vaka, för att bli av med attityden omkring kön kommer också att ta sin tid.

Jag vill avsluta med att påpeka något som jag inte har tänkt på att det kan uppfattas som. Min föreläsning på LinCon var på eget initiativ. Det var inte LinCon som kontaktade mig eller någon annan av FemCon-arrangörerna, det var jag självmant som skrev till dem och frågade om jag fick komma och föreläsa. Med det här vill jag inte dissa LinCon, de var snabba med att säga att de funderat på att de var intresserade av ett samarbete med FemCon, men eftersom vi inte har sagt om det blir ett till FemCon ännu, så kunde vi inte riktigt ta det vidare just då.

/Jojjon

Inga kommentarer: