Såhär. Jag hade under GothCon så fantastiska upplevelser i form av diskussion och mitt eget syfte för att vara där som inbjuden gäst, så jag måste dela upp det här i två inlägg, faktiskt. Det här är inlägget om mina upplevelser som deltagare och spelare och kanske framför allt som förstagångsbesökare.
Helgens sammanfattning: STORT! Jag har bara varit på konvent i storlek med några hundra innan, jag vet inte hur många SnöCon drog det året jag var där, men det var nog absolut inte i klass med det här (plus att på Umeå universitet hittar jag!).
Jag ägnade mer eller mindre hela fredagen till att gå runt och försöka förstå var, när, hur, men jag blev faktiskt inte så mycket klokare annat än att jag förstod vart cafeterian och receptionen låg, och vilka byggnader som var södra och norra. När jag i ett ögonblick stod och hade lätt panik över vad jag skulle ta mig till, vart jag skulle ta vägen, kom en räddare i nöden från Steampunkrummet och frågade om jag ville spela Arkham Horror. Jag tvekade inte en sekund att få något att göra för att slippa förvirringen! Vi hann dock aldrig spela klart, men klart nog för att konstatera att vi vann, för det gick så pass bra för oss mot monstret. I övrigt hängde jag vidare i Stempunkrummet senare samma dag och gjorde klart min presentation inför Isis på lördagen, trevliga människor och schyst stämning, så nu pratar jag med frugan om att kanske åka på Stempunkkonvent i oktober...
Jag virrade runt ett bra tag innan jag kunde slå ihop mig med Malin (aka Korpa) och gå och äta tillsammans. Efter efterlängtat käk, så hängde jag med till Indierummet för lite spontant drop-in-rollspel. Efter att ha hört och sett en hel del om Panty Explosion, så blev det äntligen att jag fick prova detta märkliga, men fantastiskt roliga, rollspel, men i en ny utgåva vid namn Panty Explosion Pro. Man spelar japanska skolungdomar, och vi gjorde klart ganska tidigt att vi inte ville ha det seriöst, att det skulle vara flamsigt, vilket det blev. Jag släppte loss alla mina spärrar när det kom till impulser, och lät mina spontana tankar få komma först, med en viss medföljande hysteri under sina stunder. Detta resulterade bland annat i att Malins karaktär Umes superkraft blev att hon exploderade i en hysterisk mängd kloner som alla slogs mot monstret samtidigt. Jag hade vansinnigt roligt. Jag tror aldrig att jag haft så roligt med en grupp som jag inte alls kände utöver Malin och hennes pojkvän Joel (som spelledde). Det var lika roligt som det var frigörande och jag kunde inte låta bli att småle för mig själv även när jag gick och la mig senare på kvällen. (Tack så mycket alla för den spelomgången!)
Jag fick en chans att träffa fina Anna som jag bara haft kontakt med över nätet innan. Vi sa hej som hastigast under fredagen och fanns sedan på samma plats under Isis på lördagen. Jag ska skriva ett mer ingående inlägg om Isis senare, rent personligt satt jag under stor del av tiden och var nervös inför min föreläsning, då jag veckorna innan inte alls haft tid att 1) göra klart presentationen och 2) träna in vad jag skulle säga. Den tog helt klart mycket längre tid än jag trodde att den skulle göra, men jag har mer kött på benen inför LinCon, då jag ska köra samma föreläsning, fast mer... ja, mer ingående än den jag hade nu.
I övrigt var det otroligt roligt att få höra så mycket tankar ifrån andra. Jag hade bara fått på känn saker såsom hur lajvhobbyn ser ut i södra Sverige, men möttes nu mot den ansikte mot ansikte. Med det menar jag att i Norrland domineras lajvkretsen av kvinnor och större delen av arrangörerna är kvinnor, likaså är det någorlunda jämt fördelat när det kommer till olika former av makt-, och statusroller. Längre söderut ser det alltså inte ut så, och jag blir lika förvånad varje gång jag får höra hur off-fördomar följer med in i landet lajvien när det kommer till såväl hudfärg som kön, eller när det kommer till vem som "får", "kan", "borde" eller "ska" vara på ett visst sätt. Jag skulle nog gå bärsärk om någon kom och sa till mig att jag minsann inte kunde/fick/borde/ska/får på grund av mitt kön. Men ja, mer om Isis i ett eget inlägg.
Lördag kväll lyckades jag även haffa Anders för rollspel. Det blev hans egenkonstruerade A City By The Sea i världen Arcaria (rätta mig om jag skrev något fel nu) tillsammans med Frida Karlsson, PR-ansvarig på GothCon, som jag alltså bara precis lärde känna den här dagen. Jag spelade en kvinna med viss transvestit-tendens, då hon klädde sig och gick omkring som man under ett manligt namn, för det mesta, men annars även var sig själv i vissa sociala kretsar.
Tyvärr ägnades mycket av min helg åt huvudvärk också. Jag har ingen aning om varför, men den släppte till och från under lördagen och nästan helt under söndagen.
I övrigt var jag duktig och försökte att verkligen inte bränna de få slantar jag har den här månaden! Det blev ett inköp av brädspelet Smallworld, eftersom jag och frugan länge har pratat om att köpa det, samt att jag trillade in hos Mylingspel och råkade köpa med mig Sägen, ett rollspel jag bara hört positivt om. Jag har tänkt några gånger att jag kanske skulle kunna använda det om jag lyckas få ihop rollspelsgruppen med unga tjejer som jag har planerat för (ja, jo, har bara haft väldigt dåligt med tid och energi att ta tag i det, ska se hur det blir framöver).
Sammanfattningsvis: Ett gott kon! Jag lär återkomma fler gånger, om det blir som inbjuden, som deltagare eller som arrangör, det lär vi märka. Det var värt varenda krona och varenda minut att komma dit (även om jag hade velat ha en karta över skolan att ha i fickan med mig hela tiden)!
/Jojjon
1 kommentar:
Kul att läsa lite om hur du hade det! GothCon är något utöver det vanliga. Ser fram emot få läsa om hur Isis var, jag var ju bara dit på din föreläsning.
Det vi spelade på lördag kväll var City by the Sea med spelet Archipelago! Arcaria är spelvärlden i rollspelet Saga som jag nördar ner mig i på min blogg. :)
Skicka en kommentar